Skip to content

Svenska inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar kraftsamlar i nationell intresseorganisation

Den 29-30 augusti samlades Sveriges inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar på Brewhouse kulturfabrik i Göteborg för att bilda creARTive – en ny intresseorganisation för inkubatorer inom Konstnärliga och Kreativa Näringar (KKN)*.

Syftet med den strategiska kraftsamlingen är att driva frågor för branschen och skapa bästa möjliga förutsättningar för konstnärer och kreatörer att bygga och utveckla sina verksamheter.

Gemensam agenda

Idén föddes när Martin Q Larsson som nytillträdd verksamhetschef för Subtopias inkubator Klump reste runt i Sverige för att samla in erfarenheter från specialiserade aktörer inom området. Detta ledde till en gemensam träff under våren som i förlängningen också resulterade i att inkubatorerna kände behovet av en gemensam agenda.

– Vi insåg att vi hade mycket gemensamt. Våra näringar är vana vid att dela resurser och att arbete i gränslandet mellan det kommersiella och meningsskapande samt mellan det entreprenöriella och konstnärliga. Så det blev snabbt självklart att vi borde gå samman och hjälpas åt att lyfta våra näringar på ett nationellt plan, säger Martin Q Larsson.

Stark uppgång

Konstnärliga och kreativa näringar är i stark uppgång både vad gäller antalet arbetstillfällen och marknadstillväxten i stort. Enligt de senaste rapporterna från Tillväxtverket leder de konstnärliga och kreativa näringarna den digitala tjänsteutvecklingen. Att arbeta inom dessa näringar innebär oftast att man har målet riktat mot en internationell marknad redan på idéstadiet.

– Det är just detta som gör det nya nätverket så viktigt. Även om musiker, skådespelare, designers, spelutvecklare, författare och arkitekter i sig är olika i sina uttryck och i sitt affärsmannaskap, så verkar de i någon mån i samma arena och kan dra fördelar av varandras kunskaper och erfarenheter från sitt respektive företagande, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare.

– Vi ser dessa olikheter som styrkor. Och det gäller även för oss inkubatorer inom de kulturella och kreativa näringarna. Vi bygger det här nätverket på engagemang och styrka. Vi kan stärka och komplettera varandra och går samman där vi känner att vårt engagemang och vår drivkraft möts, säger Marlene Johansson som är VD på eXpression Umeå.

*Kulturella och kreativa näringar/branscher (KKN):
Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

creARTives medlemmar är

  • Klump Subtopia Botkyrka
  • Brewhouse Göteborg
  • eXpression Umeå
  • Transit Kulturinkubator Stockholm
  • Xplot Malmö/Lund
  • SITE Stockholm
  • HUB063 Östersund

Missa inte att följa oss på Facebook: https://www.facebook.com/creartivesweden/